OP ONDERZOEK BUITEN DE KLAS


Onze school heeft een sterke traditie op vlak van Geïntegreerde Werkperiode of GWP. Tijdens de GWP-week trekken onze leerlingen van het derde, vierde en vijfde jaar de wereld in om ter plekke te gaan leren. Niet op schoolbanken, maar levensecht. Musea, sport, natuur: alles kan aan bod komen tijdens deze week vol afwisseling.

Daarnaast leren we op de GWP ook sociale vaardigheden zoals samenleven, rekening met elkaar houden, afspraken maken en zelfstandig worden. We weten uit ervaring dat een klas die terugkomt van GWP altijd een andere groep is dan de klas die we zagen vertrekken: niet alleen omwille van de nieuwe vriendschappen, maar ook door de nauwere band die er ontstaan is tussen de leerkracht en de leerlingen.

In het zesde jaar kun je inschrijven voor de Italiëreis die tijdens de paasvakantie plaatsvindt. De Italiëreis is een mooie afsluiter van je atheneumperiode. Je ontdekt in real life de bakermat van onze beschaving en je beleeft een fantastische en onvergetelijke reis doorheen de Italiaanse cultuur, natuur en gastronomie. Een groepje enthousiaste begeleiders die la dolce vita appreciëren nemen de laatstejaarsleerlingen op sleeptouw om hen de hoogtepunten van dit land te leren kennen. Bovendien worden tijdens deze cultuurreis in het land van Michelangelo, Da Vinci en Dante de vriendschappelijke banden met je reisgenoten er nog maar eens sterker op dankzij een supergoede groepssfeer.
Je kan je in het vijfde jaar kandidaat stellen voor ons uitwisselingsprogramma met het ‘Athénée royal’ van Chimay. Je verblijft dan enkele weken in een gastgezin en je volgt een twintigtal lesuren in het ‘athénée’, je neemt een waar taalbad! Tegelijk hou je via e-learning enkele hoofdvakken bij onder begeleiding van je leerkrachten van het atheneum van Diest.

Leerlingen kijken uit naar een leerrijke uitwisseling

Om succesvol te starten in het Hoger onderwijs, dien je getraind te zijn in het maken van een onderzoeksopdracht. Die opdrachten komen gespreid aan bod in alle jaren, je kiest een onderwerp dat je ligt en je leert gegevens op een logische manier te verzamelen en te verwerken.

In het zesde jaar voer je voor een van je hoofdvakken een groot zelfstandig onderzoek. Als wetenschapper leef je je bvb. uit om met proeven aan te tonen dat een bepaalde wet in vraag kan gesteld worden. Als talenleerling mag je focussen op een taalfenomeen of ook talen gaan vergelijken. Als humane wetenschapper bestudeer je bvb. een bekende psycholoog.

Een voorbeeld van een onderzoeksopdracht voor het vak economie: Gil Keuninckx en Jens Vancauwenbergh van 6 Economie – Moderne talen bestudeerden de gevolgen van de Europese beslissing om goedkope buitenlands arbeid toe te laten. Hun belangstelling ging naar de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die voor een zeer laag loon werken. Ze ondersteunden hun onderzoek met enquêtes en trokken letterlijk de ‘snelweg’ op om Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs te interviewen.

Het Oudercomité beloonde hun werk “Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs, een zegen of een vloek voor de Belgische Economie?” met een mooie prijs.

Je leerkrachten zullen je voorstellen om aan wedstrijden deel te nemen buiten de schooluren. Heb je een talent voor een bepaald vak zoals bvb. wiskunde of Frans of biologie of ga je graag bijzondere uitdagingen aan dan is dit zeker iets voor jou.

Ook aan buitenschoolse sportwedstrijden kun je meedoen en lid worden van een schoolploeg.